Automobilio pagreitis

Automobilio pagreitis

Norint riedėti ir neslysti (pavyzdžiui, slidžiame kelyje), reikia teisingai „užvesti“. Dabar pažiūrėkime, kaip teisingai pagreitinti. Tačiau pirmiausia išsiaiškinkime, kas yra atsakinga už automobilio pagreičio dinamiką.

Bet kuris automobilio variklis turi dvi svarbias charakteristikas: didžiausią sukimo momentą (MTM) ir didžiausią galią (MP). Pavyzdžiui, automobiliui VAZ-21126 (Lada Priora), kurio variklio darbinis tūris yra 1,6 litro, MKM – 145 Nm esant 4000 aps./min., MM – 98 AG. esant 5600 aps./min. Nesunku pastebėti, kad šalia šių charakteristikų yra ir alkūninio veleno apsisukimų reikšmė. Kitaip tariant, maksimalus variklio sukimo momentas ir maksimali galia pasiekiami tik esant tam tikram variklio sūkių dažniui. Nereikia gilintis į variklio veikimo analizę, tereikia prisiminti, kad MM (maksimalaus galios) režimu variklis išvysto maksimalų greitį, o MKM (maksimalaus sukimo momento) režime – maksimalų pagreitį. Mus domina būtent šis pagreitis, nes nuo sukimo momento priklauso variklio trauka, taigi ir pagreičio intensyvumas.

Taigi, išsiaiškinome, kad už automobilio pagreičio dinamiką yra atsakingas variklio sukimo momentas, kurį galime reguliuoti spausdami dujų pedalą ir keisdami pavaras. Kuo aukštesnė pavara, tuo mažesnis alkūninio veleno greitis tuo pačiu greičiu.

 

Bet kaip su pavarų perjungimo momentu? Automobiliuose su automatine pavarų dėže perjungimas vyksta automatiškai. Išmanioji automatinė mašina žino, kada perjungti. Automobilyje su mechanine pavarų dėže vairuotojas turi būti tikras, kad perjungus pavarą variklis turės gerą sukibimą. Priešingu atveju pagreitis bus „lėtas“. Norint pasirinkti tinkamą momentą, yra MCM reikšmė. Įprastas darbinis įsibėgėjimas įvyksta, kai vairuotojas įjungia kitą pavarą, kai variklis pasiekia didžiausią sukimo momentą. Kalbant apie „Lada Priora“, kurį kaip pavyzdį paėmėme straipsnio pradžioje, tai reiškia, kad tachometro adata bus maždaug 3500–4000 aps./min. Žinoma, galima ir mažiau, bet žemiau 3000 aps./min. Nereikėtų nuleisti rodyklės, nes perjungus pavarą variklis trauks silpnai ir jam neužteks sukimo momento tolesniam „trūkčiojimui“. O jei reikia intensyviausio įsibėgėjimo, pavyzdžiui, lenkiant, tuomet galite drąsiai pakelti variklio sūkius iki MM.

Automobilio pagreitis

Dabar įsivaizduokime, kaip įsibėgėsime automobilyje su mechanine pavarų dėže. Pajudame ir judame pirma pavara.

  1. Pradedame sklandžiai pagreitinti automobilį, tam paspaudžiame dujų pedalą. Tuo pačiu metu žiūrime į priekį į kelią, periodiškai žvilgtelėdami į tachometrą.
  2. Kai tachometro rodyklė pasiekia 3000 aps./min., uždėkite kairę koją ant sankabos pedalo, o dešinę ranką – ant pavarų svirties.
  3. Nuspauskite sankabą ir tuo pačiu metu įjunkite neutralią pavarą. Pusę sekundės laikome svirtį neutralioje padėtyje ir įjungiame antrą pavarą.
  4. Sklandžiai atleiskite sankabos pedalą iki įjungimo taško ir laikykite jį šioje vietoje maždaug pusę sekundės.
  5. Įpilkite dujų, tuo pačiu metu iki galo atleisdami sankabos pedalą.
  6. Kaire koja grąžinkite ant platformos šalia sankabos pedalo, o dešine ranka – prie vairo.
  7. Norėdami toliau įsibėgėti, turėsite pakartoti 1–6 veiksmus.
  8. Norėdami sustoti neperjungę pavarų, švelniai paspauskite stabdžių pedalą ir sumažinkite greitį. Kai tachometro rodyklė nukrenta beveik iki tuščiosios eigos greičio (1000–1200 aps./min.), nuspauskite sankabos pedalą, kad variklis neužgestų, ir toliau stabdykite, kol visiškai sustos.

 

Dabar trumpas šių veiksmų komentaras.

  • Optimalus greitis perjungiant aukštesnes pavaras (nuo pirmos iki paskutinės) yra variklio MCM greitis. Bet, pavyzdžiui, situacijoje, kai įsibėgėjimas atliekamas nuokalnėje arba nusileidus, galite pradėti perjungti anksčiau, maždaug nuo 2800–3000 aps./min. Jei įsibėgėjimas daromas pakilus, geriau, atvirkščiai, perjungti vėliau, kažkur 4000–4500 aps./min.
  • Po kiekvieno pavarų perjungimo dešinę ranką reikia grąžinti prie vairo, o kairę koja – prie platformos šalia sankabos pedalo.
  • Nuėmus dešinę ranką nuo vairo, kad perjungtumėte pavarą, šiuo metu kaire ranka reikia stipriau suspausti vairą, kad automobilis netyčia nenusvirtų.

 

Kokias klaidas daro vairuotojai važiuodami, didindami greitį? Dažniausia klaida – staigus sankabos pedalo atleidimas. Tie. vairuotojas „mėto“ pedalą. Prie ko tai galėtų privesti? Pagrindinė užduotis greitėjimo ir pavarų perjungimo metu yra sklandžiai važiuoti. Automobilis neturėtų trūkčioti nei pradžioje, nei važiuojant. Sankabos pedalo „mėtymas“ slidžiame kelyje tikrai paskatins ratų slydimą ir slydimą. Todėl sugriebimo momentu pedalą reikia atleisti sklandžiai ir su trumpu uždelsimu.

Pradedančiųjų vairuotojų klaida yra ta, kad jų kairė koja greitėjimo metu „stovi“ ant sankabos pedalo. Reikia priprasti kelti koją ant platformos, kaip taisyklingai valdyti pedalus, jau aptarėme. Dar viena pradedančiųjų klaida – akimis „ieško“ pavarų perjungimo svirties arba žiūri į ją perjungdami. Tokiu atveju prarandama kelio kontrolė. Kad nepadarytumėte tokių klaidų vairuojant, visus veiksmus reikėtų „atdirbti“ automobiliui stovint vietoje, o kai rankos ir kojos „prisimena“ savo padėtį, galima išvažiuoti į aikštelę.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *